Galyavár mászás - gyalogtúra a Mátrában

táv: 8km | szintemelkedés: 450m | nehézség: közepes
Mátraalmás képtár: Galyavár | Galyatető

Útvonal

Mátraalmás faluközpont (550m) - Harangláb - Galyavár-oldal - Galyavár (837m) - Werbőczy-kút (805m) - Péter hegyese, kilátó (960m) - Köves-orom - Galya-patak, vízesések - Mátraalmás

Jelzések

piros háromszög, zöld kör, zöld háromszög

Részletes leírás

A faluközpontból a kék kereszt és piros háromszög jelzések közös szakaszán indulunk el, érintve a Haranglábat. A falu utolsó házait elhagyva meredek ösvényen haladunk felfelé, a jelzések szétválásakor a piros háromszögön folytatjuk utunkat.

Kb. 700 méteres magasságba érve az ösvény egy rendkívül meredek hegygerincen indul felfelé. Egy-egy rövidebb szakaszon a biztonságos továbbhaladáshoz kézhasználatra is szükség lehet, nagyobb kövekbe, illetve fák törzseibe és gyökereibe kapaszkodhatunk. A meredek emelkedő tetején északnyugat felé szép kilátás nyílik. Galyavár csúcsát a kilátóhely szomszédságában találjuk, a hegy nevét a kora középkorban itt létesített földvárról kapta, melynek sáncai máig láthatóak.

Miután a piros háromszögön elhagytuk Galyavár csúcsát, rövidesen egy széles földút keresztezi utunkat. A jelzésről letérve, az úton balra indulva folytatjuk tovább túránkat. Mindössze néhány száz méter után balról a zöld háromszög jelzés csatlakozik be, majd halad tovább a földúton. A jelzést követve érkezünk a Werbőczy-kúthoz, amely mellett padokat és ismeretterjesztő táblát találunk. A forrás kristálytiszta vizéből nyugodt szívvel lehet inni.

A Werbőczy-kút után a zöld háromszög letér a földútról, és Galyatető csúcsa felé veszi az irányt. Az ösvény még a hegytető elérése előt keresztezi a piros sávot, majd a galyatetői Nagyszálló előtti parkolóban, az éttermek szomszédságában ér véget. Innen lépcső vezet fel a Péter hegyesén található kilátóhoz, melynek tetejéről tiszta időben észak felé nyílik kilátás.

Galyatetőről Mátraalmásra a zöld háromszögön ereszkedhetünk le, amely ugyancsak a már említett parkolóból indul. A hegy északi oldalán, az egykori síugrósánc szomszédságában egészen a Köves-oromi kilátóhelyig ereszkedünk (785m). Itt keresztezzük ugyanazt a földutat, amelyen Galyavár és a Werbőczy kút között gyalogoltunk. A jelzett ösvényen tovább ereszkedve egy meredek falú vögybe érünk, ahol elhaladunk a Galya-patak kisebb vízesései mellett. Mátraalmást végül egy fiatalos, sűrű erdőn átvezető útszakaszt követően érjük el ismét.